vrijdag 17 maart 2017

Even iets moois nr. 277 - Lentekriebels!

Het was een week waarin we afscheid namen van de winter. Ik vind dat altijd weer jammer, en ik lijk daarmee een eenling. Maar goed, het voorjaar heeft allerlei prachtigs in petto, dus we genieten graag van alles wat de natuur ons nu weer biedt.





Sneeuwklokjes! Ze zijn er in soorten en maten. Deze foto toont wazig en zacht omdat ik door en langs andere sneeuwklokjes heen fotografeer.





Een Krokus, ook altijd een geliefd foto-onderwerp. Bewust maak ik veel onscherpte en zorg voor een andere krokus in de achtergrond.





De Ooievaars zijn grotendeels terug uit Afrika, áls ze al weggeweest zijn. Dit stel heeft elkaar weer gevonden. Manlief komt met een prachtig kado voor zijn vrouwtje: stoffering voor het huis!





Ik denk dat we over twee maanden jonge ooievaartjes zien!





De paartijd van de Heikikker is vroeg in het voorjaar. Natuurfotografen houden dat scherp in de gaten, want hooguit twee weken lang kleuren de mannetjes dan grijs- tot felblauw!





 Zo'n blauwe kikker is buitengewoon fotogeniek, maar een foto ervan is nog een hele opgaaf. Ik ben dan ook erg blij met dit plaatje.





In de polders vertoeven nog grote groepen Kolganzen. Het is niet de bedoeling dat die hier de zomer overblijven, maar aanstalten om te vertrekken lijken ze nog niet te maken.





Jawel, al helemaal op kleur: de Tureluurs beginnen weer langzaamaan onze polders binnen te stromen. De voorhoede heeft onze lage landen al bereikt, terwijl de hoofdmacht naderbij komt.

5 opmerkingen:

  1. Hele mooie foto's! Vooral de tweede foto van de kikker vind ik prachtig
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn weer fraaie beelden Gerrit. Je was goed op tijd voor de heikikkers. De beelden ervan zijn schitterend.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke lenteserie.
    Ik hou ook van de winter,maar de kwakkelwinters van de laatste jaren vind ik toch niet zo (hoewel ze wel goed zijn voor de ijsvogels). Deze lenteserie maakt mij blij, mooie foto's van de ooievaars en vooral de prachtige heikikkers, wat heb je die mooi. Ik was helaas niet in de gelegenheid om de blauwe kikkers vast te leggen,volgend jaar maar weer.Ben wel benieuwd waar jij deze foto's hebt gemaakt, ik vind het een mooie rustige omgeving ( vaak zit er heel veel riet omheen).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,

      Dank voor je complimenten. Kikkers zaten in Barneveld; zie Waarneming.nl voor de exacte locatie. Het was voor mij de eerste keer en ik ben dan ook erg blij met de foto's. Ze bleven wel vrij ver. Alle plaatjes geschoten met 5 tot 600 mm op een cropcamera.

      Groet,
      Gerrit

      Verwijderen
  4. heerlijk om zo naar het voorjaar te kunnen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen