zaterdag 28 mei 2016

Even iets moois 247 - Extremadura 2

Begin mei was ik een weekje in Extremadura, Spanje. Hoofddoel (voor mij) waren de bijeneters en de gieren. Maar goed, het was een breed opgezette fototrip, ook met  de opdracht van elkaar te leren.





Op een rots in het nationaal park Monfragüe hebben we zicht op een heuvel waar een kolonie gieren woont. We zijn er als eerste en pikken de mooiste plekjes in met onze statieven. Als de zon warm genoeg wordt en er voldoende thermiek is gaan de gieren op pad en komen ze op ooghoogte (soms iets hoger, soms iets lager) voorbij zweven. Dit is een Vale Gier. Bijzonder indrukwekkend!





Bij ons een zeer zeldzame dwaalgast, maar in Spanje zeer algemeen: de Roodkopklauwier.





Onze lunch verorberen we in een veldje waar ook de Tongorchis staat. Een prachtige orchidee die pas na wat experimenteren met de camera zijn ware schoonheid toont.





Omdat we allerlei soorten fotografie 'moeten' beoefenen worden we losgelaten in een bos van Kurkeiken. 'Een bos is ook landschap' zegt onze hopman. Het onderste deel van de stam is geschild voor uw woonkamervloer; na een jaar of zeven is de bast weer aangegroeid. Het is hier nog vroeg. Omdat de zon er nog niet is geeft dat een sfeer van vervreemding die ik heb geprobeerd te vangen.





We bivakkeren in het dorp Berzocana. 's Avonds maken Vale Gierzwaluwen hun krijsende rondjes rond de plaatselijke kerktoren. Het is een bijzondere uitdaging om ze vast te leggen.





Een Bijeneter. We moeten er een kilometer of 70 voor rijden, maar dan staan we ook vanuit de auto naar een tamelijk grote kolonie Bijeneters te kijken. Hun melodieuze roep vergeet je nooit meer (zeggen mijn reisgenoten.)





'Met je telelens kun je ook heel goed landschappen fotograferen' zegt onze reisleider. Ik probeer es wat...





Ook een zeer algemene vogel: de Kuifleeuwerik.





Aha, die ken ik van thuis: de Grote Lijster. Ook hier behoorlijk schuw en een dichterbije plaat zit er niet in.



5 opmerkingen:

  1. Pracht foto's Gerrit, of het nu de bloemen of de vogels zijn dat maakt jou niet uit als ik het zo zie.
    Mooi om een fotoreis mee te maken.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wederom een mooie serie, je hebt echt voordeel gehad van de bewolking later in de week. Ik ben aangenaam verrast door de foto van het bos en de orchis, beide in mijn ogen complexe onderwerpen, door jou mooi vastgelegd. Met hartelijke groet, Lieuwkje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtige serie, de vogels heb je er heel mooi op staan, vooral de bijeneters vind ik heel gaaf, die zou ik graag nog eens willen zien. En de landschapjes vind ik ook heel mooi,geeft toch aan in wat voor omgeving je was
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Gerrit, mooie sfeerbeelden waar ik zelf ook bij was... Het was een leuke, gezellige leerzame week waar we veel van elkaar hebben geleerd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou...... hier kan je echt mee thuis komen hoor.
    Wat een mooie platen zeg en helemaal die vliegende gier van je openingsfoto!
    Ook de Roodkopklauwier is geweldig om te zien. De foto van eht uitzicht is ook echt helemaal geweldig.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen