vrijdag 16 december 2016

Even iets moois nr. 266 - Baardmannetjes

Vandaag naar De Rietputten geweest, op zoek naar de Baardman. Het duurde wel even voor we ze vonden; er zaten er ook niet zo veel, denk ik. 






Een schuchtere blik vanachter de rietstengels, daar moeten we het mee doen om te beginnen.





Mevrouw Baardman op een rietstengel.




Dan hebben we alsnog geluk. We zien een stuk of vier Baardmannetjes laag tussen het riet verdwijnen. We lopen naar die plek en wachten of ze omhoog willen komen. Dat doen ze!





Dat brengt me op een bespiegeling over 'geluk.' Een Belgische professor die dit had onderzocht stelde dat het voor iedereen is weggelegd, maar het is niet voor iedereen haalbaar.
Ik weet niet of ik dat helemaal snap. Zelf denk ik dat je zo goed mogelijk de omstandigheid moet creëren waarbij het geluk zich KAN voordoen, maar dat je gewoon verder moet als het niet gebeurt. Zo kwam ik tenminste toch aan een aantal aardige Baardmanfoto's...





Het is wel duidelijk hoe de vogel aan zijn naam komt: de lange bakkebaarden zijn kenmerkend, althans voor het mannetje.






Als je in het riet woont, dan moet je je al vroeg bekwamen in de acrobatiek.





 Mevrouw Baardman mist uiteraard de bakkebaarden, maar mag zich verheugen in een prachtig subtiele tekening in zachte kaneelkleuren.





In de zomer blijven de Baardman veelal laag in het riet, maar in de winter komen ze omhoog, zaden pikken uit de pluimen.





Fotogeniek, ook in zijn gedrag. Dankjewel Baardman!


4 opmerkingen:

  1. prachtige serie van de baardmannetjes, mooi zoals ze bovenin de rietpluimen zitten. Hopelijk blijft het gebiedje nog even bestaan voordat ze daar ene tunnel gaan bouwen, zodat we deze winter nog van die mooie vogeltjes kunnen genieten
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze hebben je wel verwend want ze hebben je de kans gegeven prachtige plaatjes te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerrit, prachtige sfeerbeelden van de Baardmannetjes. Ga zelf ook snel weer eens kijken. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige beelden. Dit verslag heeft me er toe gebracht om ook dit gebied eens te bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen