zondag 3 september 2023

Even iets moois nr. 523 - van alles wat...

Van alles wat. Afgelopen weken zaten we in de kop van Overijssel, was ik op zoek naar reeën en pobeerde ik ook nog wat mee te pakken van de paarse heide. En zo kom ik op onderstaande collectie.





De Bloedrode Heidelibel, man. We liepen een klompenpad door De Wieden, met matig succes de muggen van ons afslaand. Telkens vloog voor ons een Bloedrode Heidelibel op, maar het duurde even voor er eentje was die zich liet besluipen.





De Wieden, land van riet, water en hoge luchten.





Dat je daar een Moerassprinkhaan ontmoet wekt dan ook geen enkele verbazing.




Gebeurt me niet elke keer: een Torenvalk die zich even uitgebreid laat bewonderen. Ik maak dankbaar gebruik van de gelegenheid en zeg zachtjes 'dankjewel.'





Nou, en als dan een paar kilometer verder nóg een Torenvalk even blijft wachten tot ik mijn plaatjes gemaakt heb, dan zeg ik graag nóg een keer: 'dankjewel.' Een beetje wellevendheid wordt altijd gewaardeerd, zeker door een Torenvalk.





Heide dus. Die begon al aardig te verpieteren en het echte paars was er al wel een beetje af. Komt ook doordat het wolkendek geen zonnestraaltje doorliet. In ieder geval hier een wel zeer klassieke compositie, met een mooie 'invoerende lijn.'





Een wat nurks kijkende Schotse Hooglander geeft wat vulling aan het heidelandschap.





Eh, juist. Op de grond scharrelen wat vogeltjes die ik niet zo gauw herken, hoewel ik wel een vermoeden heb. Het blijken Boomleeuweriken, die zich in kleine groepjes verzamelen voordat de reis naar het zuiden begint.





Op de Westerheide bij Hilversum leven best aardig wat Reeën. Heel schuw zijn ze niet omdat ze het gebied delen met fietsers, joggers en fotograferend gespuis zoals ik. Even een schattende blik en dan eet ze weer rustig door.





De vogeltrek begint aarzelend (nou ja...) op gang te komen. Gierzwaluw, grutto en tureluur zijn al weken vertrokken en we zien nu de Tapuiten langskomen op hun tocht van noord naar zuid. In ons land is hun biotoop (zandige, stenige vlaktes) nauwelijks voorhanden, dus een Tapuit zie je vrijwel uitsluitend tijdens de trek. Gek genoeg meer vrouwtjes dan mannetjes.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit
    schön zusammen gestellt, das mit der Höflichkeit und dem Danke werde ich auch mal ausprobieren, scheint zu klappen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit, prachtige fotos, ook van de torenvalk en de ree in de heide. De jonge torenvalken vliegen meestal weg hier, de oudere blijven vaak zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi gerrit
    erg mooie foto's die ree vint ik mooi tussen dat hei.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hej Gerrit, Många fina bilder från detta vackra landskap. Tornfalk gillar jag speciellt, men har själv inte lyckats med några bra bilder på den i år. Kanske nästa år ? Rådjur ser jag ofta här hemma och skall snart lägga ut lite bilder på det på min blogg.
    Hälsningar Lasse (sellberg nature photo)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gerrit,
    Prachtige selectie.
    Je torenvalken staan er super mooi en scherp op. Ook de moerassprinkhaan, pfft mooi hoor. Maar bij de foto van de Wieden word ik helemaal blij. Wat mooi en een heerlijke sfeer.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen