zondag 26 maart 2023

Even iets moois nr. 509 - de polders

Hier en daar door polders gezworven. Langzaamaan vullen ze zich weer met onze weidevogels.





In de polder zitten soms groepen kokmeeuwen van honderden exemplaren. Ik vind het dan wel leuk om even de kijker er op te richten om te checken of er niet een Zwartkopmeeuw tussen zit. In dit geval vond ik er twee, waarvan we er hier eentje zien. In Nederland en België een schaarse broedvogel, talrijker in de landen rond de Middellandse Zee.





Oei, niet zo leuk. We zien hier een stervende Blauwe Reiger. De fut was er volledig uit en af en toe viel hij om. Ik maakte de foto alleen om te laten weten dat hij gezien is en niet onopgemerkt gebleven...





De Grutto is weer in het (wei)land. Nu nog vrij rustig, de meeste in grote groepen in poeltjes en plasdras gebieden. Enkele zijn kennelijk weer op krachten en verkennen alvast de beste broedplekjes.





Hazen, veel hazen in de polder.





De Witte Kwikstaart is natuurlijk een vaste polderbewoner. Het energieke tsiek-tsiek tijdens zijn golvende vlucht is nu overal te horen.





En ook de Kievit is weer present. Is er een beetje zon dan vallen de olieachtige kleuren van zijn verenpak op.





Een Fazant rommelt wat door de vegetatie. Zijn verenpak is fraai geschubd.





Toch ook mooi, zeg nou zelf. Die grijze nek en dat groengrijze oog geven de Kauw nét dat beetje charme wat hem aantrekkelijk maakt.





Kuifeend man. Dat gele oog en die lichtgrijze snavel, met de kuif uiteraard, maken hem karakteristiek. Het gaat hem goed denkelijk, want ik zie ze werkelijk op elk water.





Witte vogel op groen gras; dat staat garant voor een erg saai plaatje. Maar dit is wel een Sneeuwgans! Deze winter waren er enkele exemplaren in ons land. Broedvogel van oost-Siberië en noord-Amerika. Hij zal dus zijn ticket al hebben geboekt, schat ik, maar verleidde mij nu nog even tot een heel saaie foto.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit
    dit is weer een mooie collectie foto's erg mooi,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,
    Mooi allemaal ( niet voor de reiger, helaas...)
    Heerlijk weer die grutto's en die zwartkoppen. De kievit heb je mooi kleurig te pakken en die sneeuwgans is echt een plaatje! IK zie ook overal hazen. Maar ja, we toeren zowat door dezelfde polders geloof ik.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerrit, prachtige fotos. De sneeuwgans zat bij ons een paar jaar geleden en nu de Ross'gans. De gruttos zijn ook heel mooi. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen