dinsdag 24 januari 2023

Even iets moois nr. 501 - de Groenling

Afgelopen vrijdag sneeuwde het zwaar hier en het KNMI sprak zelfs van code oranje. Ik besloot daarom om maar thuis te blijven en te kijken of deze winterse omstandigheden mooie plaatjes vanuit de tuin zouden opleveren. De ringmussen - heel af en toe heb ik een groepje van een stuk of zes - lieten zich helaas niet zien. Groenlingen wel.





Eigenlijk een heel gewone vogel, maar toch erg mooi. Ze zijn gek op de zonnepitten en als ik het voer voor de eerste keer ophang zijn ze er binnen een paar uur. Wie dat toch allemaal doorvertelt...





Het vrouwtje is wat minder kleurig maar die subtiele gele streepjes maken haar toch ook zeer aantrekkelijk.





De sierappeltjes worden genuttigd door merels en (in dit geval) Spreeuwen. Voorgaande winters had ik nog wel eens een kramsvogel of koperwiek, maar misschien mag ik daar door de klimaatveranderingen niet meer op hopen.





Door de schuurdeur op een brede kier te zetten en zelf achter een camouflagekleedje te kruipen lukt het me de Groenlingen van dichtbij te fotograferen. Even moeten ze wennen aan het klikken van de sluiter en dan gaan ze gewoon hun gang.





Naarmate het voorjaar dichterbij komt worden vooral de mannetjes feller van kleur. Mooie vogels!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit
    da passt alles zusammen, die Farben harmonieren sehr gut, tolle Aufnahmen gefallen mir sehr gut
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,
    Ze zijn prachtig die groenlingen. Het mannetje is al aardig aan het kleuren, prachtige foto's! Het vrouwtje heb je ook fantastisch geplaat. Mooie achtergrond ook!
    De spreeuwen lekker fel en mooi tussen de appeltjes.
    Goed plekje zo met een netje bij de schuur. Ik heb er zelf niet aan gedacht ..
    Groetjes,
    Maria.

    BeantwoordenVerwijderen