zaterdag 16 september 2017

Even iets moois nr. 291 - De Passiflorahoeve

Er wordt een hele vrijdag regen voorspeld. Fluks naar Harskamp, waar de Passiflorahoeve garant staat voor urenlang vermaak met de macrolens. Naast veel bloemen hebben ze daar ook diverse vlindertuinen, waaronder eentje met gewoon inheemse soorten.






Zie ik iets moois, dan sla ik dat even op en ga dan op zoek of dat moois nog mooier wordt door een passende achtergrond en aansprekende compositie. Hier is dat goed gelukt.





Als iemand me daarop wijst duurt het toch nog even voor ik besef dat ik naar een rups sta te kijken. Het is zo ongeveer het meest merkwaardige beest dat ik ooit zag. Ik denk dat na het verpoppen hier de doodbladvlinder uit komt.





Alweer zo'n schoonheid. Omdat de kassen deels uit fijn gaas bestaan regent het binnen heel fijntjes als het buiten giet. Deze vlinder heeft zodoende kleine druppeltjes op zijn kop en poten.





Nog een rups. Het merkwaardige patroon met 'ogen' moet hem vrijwaren van allerlei gedierte dat rupsen op het menu heeft.





Een aantal afleveringen terug liet ik de Schorpioenvlieg zien. Ik vroeg me toen niet af wat hij, met zijn vervaarlijke boorsnuit, graag eet. De vraag is echter bij deze beantwoord...





Wie kent hem niet: de Glasvleugelvlinder. Een grotendeels transparant beestje, dat ijl rondfladdert door de kas.





Dit is dan zo'n foto waarbij het jammer is dat er een andere kleur dan groen in zit.





In vlindertuinen is dit wel een van mijn favorieten. Met een beetje overbelichten blijft de vlinder donker genoeg, terwijl het omringende groen heel licht van toon wordt. Geeft een fraai effect. Die roze en rode vlekken in de achtergrond? Soms komen mensen die langslopen in kleurige regenjassen best van pas om wat extra kleur te geven aan een foto...





Zonder dat ik daar veel aan doe is het toch mijn wens een keer de Koninginnenpage mooi op de foto te krijgen. Dat kan bijv. door voor zonsopkomst naar de St. Pietersberg te gaan en je daar een ongeluk te zoeken op en aan de waardplanten van deze vlinder. Maar dit kan ook. De fijne regendruppels die in de kas vallen geven het idee dat je werkelijk 'in het wild' aan het fotograferen bent. Vanwege de weinige zon en de regen zijn de vlinders niet vliegerig en kun je in alle rust je plaatje maken.





Nóg eentje die schuilt voor de regen, lekker onder een breed blad.

7 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit, mooi onderwerp om te fotograferen... Schitterend. Ook diergaarde Blijdorp heeft een prachtige vlindertuin. Wellicht ook iets voor jouw. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterende serie foto's Gerrit.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie vlinder serie. Ik ben vorig jaar naar de Passiflorahoeve geweest, een heel mooie vlinder tuin. De koninginnepage vind ik in deze serie wel de mooiste, vooral omdat het een vlinder is die je hier ook kan tegenkomen. De exoten zijn prachtig, kleurrijk, maar spreken mij net wat minder aan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit,
    Wow, vlinders niet van deze wereld. Onwaarschijnlijke schoonheid!
    Knappe platen!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen