dinsdag 15 december 2015

Mus, spreeuw, uil...

Vooral de velduilen trekken dezer dagen nogal wat belangstelling. Maar ook heel gewone soorten kunnen buitengewoon fotogeniek zijn.





Deze Ringmus kwam ik tegen in de Eempolder. Hij wilde zelfs even helemaal vrij gaan zitten en dat leverde een prachtig plaatje op.





Een gezellig gezicht, zo'n groepje babbelende en poetsende Spreeuwen.





Nóg een Spreeuw, in zijn prachtige winterkleed.





Spreeuw? Maar dan wel een Waterspreeuw. Het beestje houdt zich al vele weken op in ons land, heeft het prima naar 't zin en is een bron van vermaak voor de vele fotografen die deze bedevaart ondernemen. Komt ook omdat deze vogel totaal niet schuw is en je tot op enkele meters nadert.





Even poseren in een fel zonnetje kon er ook nog wel af.





In dit jaargetij verzamelen de Ransuilen zich en houden elkaar gezelschap in één boom. Dat duurt tot het vroege voorjaar, waarna ze weer elk hun territorium innemen. Altijd spannend of ze zich een beetje laten zien, en hier lukte dat heel aardig.





Te Zevenhuizen bevindt zich een koppel Velduilen. Daar komen veel kijkers op af, maar ze lijken zich daar niet heel veel van aan te trekken. Een schitterende vogel, hier in het gras van een dijktalud.





Als ze op de wieken gaan valt hun platte kop op. Tezamen met hun stijve vleugelslag maakt ze dat zelfs vanuit de verte heel herkenbaar.





Wie eenmaal een Velduil in de felgele ogen heeft gekeken, staat daarna anders in het leven...

10 opmerkingen:

  1. Prachtige serie, gaaf die waterspreeuw, die zat helaas aan de andere kant van het land, anders was ik er zeker ook even gaan kijken. De velduil heb jij supermooi. Ik heb ze wel gezien, maar ze zaten toen steeds ver weg, bij slecht licht....De ransuil heb je ook mooi vrij zitten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie serie van niet alledaagse vogels. De waterspreeuw had ik ook graag gefotografeerd, maar ik had geen zin om naar de andere kant van het land te rijden. De velduilen zorgen voor spektakel, jij hebt er ook al mooie platen aan overgehouden. Ook de niet genoemde vogels staan er mooi op.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's Gerrit.
    De waterspreeuw in de zon komt wel heel mooi uit.
    Mooi ook om de velduil voor de lens te hebben, pracht foto's heb je ook daar van.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige platen Gerrit!
    De waterspreeuw is geweldig maar ook de velduilen. Ik ga er morgen heen maar heb geen idee of ze er nog zitten. Je ringmus en spreeuwen heb je anders ook mooi weten te vereeuwigen!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo Gerrit weer een stel topfoto's. Ja de Velduilen zijn natuurlijk helemaal geweldig. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. A melhor saída é seguir em frente com motivação.
    Feliz Ano Novo
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Gerrit, allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar!
    Alle foto's in deze serie zijn weer 'even iets moois', je bent echt goed met vogels.
    Veel velduilen heb ik al voorbij zien komen, maar die van jou voegen daar echt iets aan toe, vooral de eerste en laatste zijn beeldschoon maar ook voor de vluchtfoto heb ik bewondering.
    Prachtige details bij de spreeuwen en heerlijk licht bij de waterspreeuw.
    Fraai werk, waar ik ook in 2016 weer graag van zal genieten.

    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kees van Wijk (gem. Langedijk)5 januari 2016 om 22:02

    Hoi Gerrit,
    kwam ik vorig jaar al een beflijster tegen tijdens het uitlaten van de hond; een paar dagen geleden vlogen twee kleine, azuurblauwe vogels op een paar meter voor mij langs in een park in de buurt.
    Ik direct googelen: ijsvogels! Die had ik hier niet verwacht in Alkmaar. Mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Gerrit,
    Prachtige opnames. Vooral foto 7 en 9 van die uil zijn echt fantastisch.
    Geweldig hoe hij je aan zit te kijken.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen