zondag 6 augustus 2023

Even iets moois nr. 521 - Rondje Oostvaardersplassen

Rondje Oostvaardersplassen. Doe ik meestal een of twee keer per jaar. Even alle schermen en kijkhutten van binnen bekijken en zien wat er onderweg voor de lens wil komen. Best nog aardig wat.





Twee Visdieven. Ik weet niet of het in de naam zit, maar die rechter zou graag dat visje hebben waar de linker mee komt aanvliegen om dat rustig te consumeren. Er ontstaat een gevecht waarbij ze allebei aan het visje trekken, maar de foto's daarvan zijn net niet scherp genoeg voor de kritische lezertjes. Ik laat het dus maar bij de proloog van de ruzie.





Spreeuw natuurlijk. Deze is aan het ruien van zijn bruine kinderkleren naar een zwart gespikkeld volwassen kleed. Mooi  gezicht vind ik dat altijd.





In de hut aan de Lepelaarplas is het altijd druk. Komt omdat er daar een gerede kans is een Zeearend te spotten of een ijsvogel. Zeearenden zag ik, wel drie, en deze volwassen vogel kwam op redelijke afstand van de hut even een rondje maken. Imposant!





IJsvogels waren er ook, twee. Deze kwam heel kort even op fotografeerbare afstand op een dode boom zitten vissen. Snavel niet helemaal zwart, dus een vrouwtje.





Vissen, dat deed deze Aalscholver ook. Met redelijk succes. Hier een flinke jongen, met nog wat groente als bijvangst.





Een groepje Huismus neemt een zandbadje; goed tegen het ongedierte.





Op het IJsselmeer vaart de Elizabeth voorbij, een (naar ik meen) schoenergetuigd zeilschip. Plaatje!





De Matkop (hier) is vrijwel niet te onderscheiden van de glanskop, tot hij zijn roep laat horen. Dan is zijn waarschuwende dzzzz dzzzz niet te verwarren met het vrolijke tjoewiet tjoewiet van de glanskop. Vogels kijken doe je met je oren, zeg ik altijd maar. Te beluisteren en te zien aan het pad vanaf het Bezoekerscentrum.





Ineens hoor ik een Grauwe Vliegenvanger; nee, wel twee of drie. Het blijkt een gezinnetje waarvan minstens één jong nog wordt gevoerd. Heel erg onopvallend van zowel geluid als verschijning en het duurt dan - ondanks zijn tiep tiep - ook wel even voor ik hem voor de lens krijg. Maar dan laten ze zich uitgebreid bewonderen.


3 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit,
    der Adler ist beeindruckend, was für ein riesiger Vogel, dagegen der kleine Eisvogel in schönen Farben.. ein toller Post.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hooi Gerrit
    wat zijn dit mooie opnames geweldig,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerrit,
    Allereerst de foto met het zeilschip is een prachtplaat!!
    Dan kun je wel stellen dat je rondje Oostvaardersplassen zeer geslaagd is. Alleen al zo'n joekel van een zeearend zien is spectaculair. Het ijsvogeltje, gaaf, de bonte vlieg, schattig! De visdieven met een visje heel mooi beeld.. Op het verschil van de matkop en glanskop- geluiden moet ik nog maar wat oefenen.....ik raak altijd in de war als ik er een zie..
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen