vrijdag 1 november 2019

Even iets moois nr. 373 - paddo's II

De afgelopen vrijdagen maakte ik vooral foto's van paddenstoelen. Zoveel, dat ik er makkelijk 10 blogjes mee kan vullen, maar dat zal ik u niet aandoen. Twee lijkt me echter wel haalbaar, temeer omdat er weer bijzondere exemplaren te zien zijn.





Een paddenstoeltje dat groeit op een dennenkegel. Ik houd het daarom voor een Muizenstaartzwam. Hij is een 'saprofyt' zegt het Groot Paddenstoelenboek en dat vind ik zo'n intrigerend woord dat mijn fantasie er mee op de loop gaat. Stel dat je in de Jumbo een verre kennis tegen komt die fluisterend vertelt dat hij een saprofyt is, dan kun je hem eigenlijk alleen maar - vervuld van een meewarig afgrijzen - sterkte wensen en hopen op een goede afloop. Nou ja...
Dat zwarte stipje lijkt trouwens bij uitvergroten sterk op een teek.





Parelstuifzwammen. Je ziet ze niet zo gauw over het hoofd.





Altijd mooi, zo'n bospad tussen de herfsttinten.





De Witte Kluifzwam, eerder opvallend dan mooi. De hoed is 'onregelmatig gelobd en gekroesd' zegt het Groot Paddenstoelenboek, en zo is het maar net.





U zag het al, wed ik: de Gewone Krulzoom. Heeft eerst een platte hoed, maar die slaat in een paar dagen dubbel. 





Subtiel gekleurd, deze Roze Berkenrussula. De russula's vormen een grote familie in paddenstoelenland en veel soorten daarvan komen zeer geregeld voor in onze bossen.



5 opmerkingen:

  1. Hooi Gerrit
    je hebt de herfst mooi weten vast te leggen erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit
    der Herbst zaubert die schönsten Sachen zu Tag, die Pilzfotos sind Top
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele mooie foto's van alle paddo's!! Het herfstbospad is ook super sfeervol. Maar ik moest wel drie keer het stukje lezen over je vage kennis met saprofyt, de stakker!!! (hahahahaha!!! ge-wel-dig) Fijn als je zoveel fantasie hebt.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige paddo foto´s heb je hier staan Gerrit.
    Maar het bospad is is ook erg mooi om te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie serie paddestoelen Gerrit. Fijn weekend. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen