vrijdag 7 december 2018

Even iets moois nr. 340 - de mislukkingen...

Al doe je nog zo je best, een fors deel van de foto's mislukt gewoon. Dat is helemaal niet erg in dit digitale tijdperk. Omdat deze vrijdag het weer zich er helemaal niet toe leende ben ik niet op pad gegaan. Daarom een paar voorbeelden van totaal mislukte plaatjes.
De voornaamste oorzaak is bewegingsonscherpte. Dat komt omdat mijn objectieven niet erg lichtsterk (= erg kostbaar) zijn. Maar soms reageer ik gewoon te laat of weigert de camera een fractie van een seconde dienst.





Makkelijk te herkennen: een IJsvogel die een visje dood mept. Mijn sluitertijd was niet berekend op deze dynamiek.





Tja, dit gaat snel, heel snel. Dus wanneer je ergens een Boerenzwaluw op een hekje zit, dan kun je alleen maar wachten en de ontspanknop indrukken wanneer je ziet dat die zijn snavel openspert. Met een beetje geluk zie je dan hoe hij een hapje in zijn bakkes krijgt gestopt; met een beetje pech net niet.





Nét op het moment dat ik een mooi portretje denk te maken van een Koolmees vliegt hij weg.





Hier loop ik duidelijk achter de feiten aan. Zo te zien is er zojuist een Graspieper weggevlogen van de plek waar mijn lensje hem nog dacht te kunnen vinden.





Heel herkenbaar, deze Steenloper, maar waarom er op deze foto werkelijk niets scherp is?





Een razendsnelle rakker, de Kuifmees. Dat laat hij hier goed zien.





En dit is dan een typisch gevalletje van te dichtbij. Deze Sneeuwgors liep zowat over mijn schoenen en zo kort stelt een beetje telelens niet meer scherp.





Dit is helemaal bijzonder: zoals we zien neemt de Notenkraker een sprongetje en zodoende springt hij boven de bovenrand van de opname uit. Kwestie van je kop er bij houden en een beetje uitzoomen; maar dan wel op tijd!
 




In het regenwoud is het best wel donker onder het dichte bladerdak. Zodoende lijkt deze wegvliegende lori wel een kleurige propeller (was in een dierentuin natuurlijk...)





Over propeller gesproken: wat te denken van deze IJsvogel die zich eens goed uitschudt na een mislukte duik naar een visje...


Afijn, zomaar een kijkje achter de schermen. Sommige mislukkelingen zijn te mooi of grappig om zomaar te laten verdwijnen.

10 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit,
    Ge-wel-dig!!! Een serie schitterende mislukkingen en heel vermakelijk. Vooral veel aktie, wat heel leuk overkomt! De laatste vind ik gewoon briljant!
    Gelukkig zet jij zulke platen op de blog, ze zijn te leuk idd!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt een geweldige fotoserie! Eerlijk gezegd veel leuker en origineler dan de perfecte vogelfoto's, je zou denken dat het kunst is.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerrit
    herkenbaar: je moet ook vaak geluk hebben kan je geen snellere sluitertijd meemen?
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lang niet altijd Herman; mijn lens is niet heel lichtsterk en bij hoge ISO heb ik vrij snel last van ruis. Dus het is altijd weer zoeken naar het compromis.

      Verwijderen
  4. De eerste en de laatste zijn geweldig! maar in combinatie met je beschrijving is de rest ook erg leuk om te zien en te lezen.

    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar Gerrit, hier belanden er veel in de prullenbak en toch heeft het wat.
    Mooi om te zien, vooral de laatste.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is best wel mooi je mislukte fotos. Net kunst. Iedereen heeft dat wel denk ik. Groetjes Caroline
    https://carolinesnatuurfotografie.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahahahahahah..... wat een prachtig blog en zooooo herkenbaar!
    Ik denk dat we allemaal veel van dit soort foto's hebben maar nog nooit is er iemand op het idee gekomen om dat et laten zien. Jij doet dit nu wel en echt, ik vind dit echt geweldig hahahahaha....

    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg grappig en helaas ;-) heel herkenbaar. Ik noem het vaak centrifugefoto's, zoals die laatste. Enkele heb ik wel bewaard omdat ik er om moet lachen, zo ook om jouw foto's. Erg leuk blog, eens iets heel anders.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Gerrit, was is bij jou de link van je blog? Om bij mijn blogs te plaatsen. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen